Масовим вивільненням з ініціативи роботодавця (крім випадку ліквідації юридичної особи) є одноразове або протягом:
1) одного місяця:
вивільнення 10 і більше працівників на підприємстві, в установі та організації з чисельністю від 20 до 100 працівників;
вивільнення 10 і більше відсотків працівників на підприємстві, в установі та організації з чисельністю від 101 до 300 працівників;
2) трьох місяців - вивільнення 20 і більше відсотків працівників на підприємстві, в установі та організації незалежно від чисельності працівників.
Показники масового вивільнення працівників, заходи з їх запобігання та з мінімізації негативних наслідків встановлюються колективними договорами та угодами, укладеними на національному, галузевому та регіональному рівнях.
Розроблення комплексу заходів щодо забезпечення зайнятості працівників, які підлягають вивільненню, здійснюється відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за участю сторін соціального діалогу.
У разі коли масове вивільнення працівників спричинило різке зростання безробіття в регіоні або на відповідній території на три і більше відсоткових пункти протягом звітного періоду, ситуація на ринку праці визнається кризовою.
Для вжиття заходів щодо запобігання різкому зростанню безробіття під час масового вивільнення працівників можуть утворюватися спеціальні комісії в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Розмір допомоги по безробіттю визначається у відсотках до середньої заробітної плати (доходу) за попередній календарний рік, що передує місяцю звернення до служби зайнятості для тих безробітних, хто протягом 12 місяців, що передували реєстрації в службі зайнятості, мають страховий стаж більше 6 місяців. Залежно від тривалості страхового стажу безробітний отримає допомогу, якщо загальний стаж:
Максимальний розмір допомоги не може перевищувати чотирикратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб – 9080 грн. (станом на 01.06.2021).
Мінімальний розмір допомоги по безробіттю становить 650 грн. (на період карантину 1000 грн.) для:
Служба зайнятості завжди сприяє легалізації найманої праці та працевлаштування шукачів роботи, поєднує інтереси роботодавців та населення.
Хоча проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи проводиться постійно, оформлення найманих працівників належним чином на сьогодні залишається проблемою. Діяльність певної категорії роботодавців побудована на «тіньових» схемах з використанням праці без офіційного оформлення. З упевненістю можна сказати, що і самі громадяни погоджуються на будь-які умови роботодавця, при цьому втрачають можливість користування державними гарантіями соціального захисту, а головне втрачають свій страховий стаж і ризикують втратити право на пенсію, або на її частину.
Нагадуємо, що ст. 43 Конституції України гарантує кожному громадянину право заробляти собі на життя працею та отримувати за це винагороду у вигляді плати, яка не нижче визначеної законом. Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для всіх суб’єктів господарювання. Працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою - підприємцем. У разі відмови роботодавця оформлювати трудові відносини кожен громадянин має право звернутися до компетентних державних органів за захистом своїх конституційних прав.
Головною перевагою офіційного працевлаштування для працівників є сплачені із заробітної плати страхові внески – це гідна пенсія в майбутньому, а також страхові виплати в зв’язку з тимчасовою непрацездатністю (оплата лікарняних листів, відпустки по вагітності та пологах), у зв’язку з настанням нещасного випадку на виробництві, у зв’язку з настанням безробіття та інші.
Існують переваги використання легальної праці і для роботодавців: гарантія матеріальної відповідальності працівника, праця якого передбачає обслуговування грошових, товарно-матеріальних цінностей та інші; трудова дисципліна; можливість скористатися механізмом відшкодування державою витрат роботодавця по сплаті єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за кожного офіційно працевлаштованого працівника; позитивний імідж та репутація надійного партнера, що є запорукою процвітання бізнесу.
Відповідно до частини третьої статті 421 Закону України „Про зайнятість населення” роботодавець може отримати дозвіл на застосування праці іноземця в центрі зайнятості, за умови виплати заробітної плати у розмірі не менш як:
· п’ять мінімальних заробітних плат - іноземним найманим працівникам у громадських об’єднаннях, благодійних організаціях та навчальних закладах;
· десять мінімальних заробітних плат - для всіх інших категорій найманих працівників.
Вимоги до мінімальної заробітної плати не застосовуються у разі отримання дозволу на застосування праці осіб, зазначених у частині другій статті 421 Закону України „Про зайнятість населення”.
Таким чином, обов’язковою умовою отримання дозволу на застосування праці іноземних найманих працівників є визначення у проекті трудового договору (контракті) та укладеному трудовому договорі (контракті) розміру заробітної плати згідно до частини третьої статті 421 Закону України „Про зайнятість населення”.
У разі не встановлення роботодавцем для категорії „іноземний найманий працівник” розміру заробітної плати відповідно до частини третьої статті 421 Закону України „Про зайнятість населення” розгляд заяви зупиняється.
У разі не усунення роботодавцем зазначеного порушення це слугуватиме підставою для прийняття регіональними центром зайнятості рішення про відмову у видачі дозволу на застосування праці іноземця.