Розмір допомоги по безробіттю визначається у відсотках до середньої заробітної плати (доходу) за попередній календарний рік, що передує місяцю звернення до служби зайнятості для тих безробітних, хто протягом 12 місяців, що передували реєстрації в службі зайнятості, мають страховий стаж більше 6 місяців. Залежно від тривалості страхового стажу безробітний отримає допомогу, якщо загальний стаж:
Максимальний розмір допомоги не може перевищувати чотирикратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб – 9080 грн. (станом на 01.06.2021).
Мінімальний розмір допомоги по безробіттю становить 650 грн. (на період карантину 1000 грн.) для:
Служба зайнятості завжди сприяє легалізації найманої праці та працевлаштування шукачів роботи, поєднує інтереси роботодавців та населення.
Хоча проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи проводиться постійно, оформлення найманих працівників належним чином на сьогодні залишається проблемою. Діяльність певної категорії роботодавців побудована на «тіньових» схемах з використанням праці без офіційного оформлення. З упевненістю можна сказати, що і самі громадяни погоджуються на будь-які умови роботодавця, при цьому втрачають можливість користування державними гарантіями соціального захисту, а головне втрачають свій страховий стаж і ризикують втратити право на пенсію, або на її частину.
Нагадуємо, що ст. 43 Конституції України гарантує кожному громадянину право заробляти собі на життя працею та отримувати за це винагороду у вигляді плати, яка не нижче визначеної законом. Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для всіх суб’єктів господарювання. Працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою - підприємцем. У разі відмови роботодавця оформлювати трудові відносини кожен громадянин має право звернутися до компетентних державних органів за захистом своїх конституційних прав.
Головною перевагою офіційного працевлаштування для працівників є сплачені із заробітної плати страхові внески – це гідна пенсія в майбутньому, а також страхові виплати в зв’язку з тимчасовою непрацездатністю (оплата лікарняних листів, відпустки по вагітності та пологах), у зв’язку з настанням нещасного випадку на виробництві, у зв’язку з настанням безробіття та інші.
Існують переваги використання легальної праці і для роботодавців: гарантія матеріальної відповідальності працівника, праця якого передбачає обслуговування грошових, товарно-матеріальних цінностей та інші; трудова дисципліна; можливість скористатися механізмом відшкодування державою витрат роботодавця по сплаті єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за кожного офіційно працевлаштованого працівника; позитивний імідж та репутація надійного партнера, що є запорукою процвітання бізнесу.
Відповідно до частини третьої статті 421 Закону України „Про зайнятість населення” роботодавець може отримати дозвіл на застосування праці іноземця в центрі зайнятості, за умови виплати заробітної плати у розмірі не менш як:
· п’ять мінімальних заробітних плат - іноземним найманим працівникам у громадських об’єднаннях, благодійних організаціях та навчальних закладах;
· десять мінімальних заробітних плат - для всіх інших категорій найманих працівників.
Вимоги до мінімальної заробітної плати не застосовуються у разі отримання дозволу на застосування праці осіб, зазначених у частині другій статті 421 Закону України „Про зайнятість населення”.
Таким чином, обов’язковою умовою отримання дозволу на застосування праці іноземних найманих працівників є визначення у проекті трудового договору (контракті) та укладеному трудовому договорі (контракті) розміру заробітної плати згідно до частини третьої статті 421 Закону України „Про зайнятість населення”.
У разі не встановлення роботодавцем для категорії „іноземний найманий працівник” розміру заробітної плати відповідно до частини третьої статті 421 Закону України „Про зайнятість населення” розгляд заяви зупиняється.
У разі не усунення роботодавцем зазначеного порушення це слугуватиме підставою для прийняття регіональними центром зайнятості рішення про відмову у видачі дозволу на застосування праці іноземця.
Станом на 1 травня 2021 року кількість актуальних вакансій, заявлених роботодавцями до Черкаської обласної служби зайнятості становила 1019 одиниць, що на 18,6% більше, ніж на відповідну дату минулого року. Тому можна відмітити позитивну динаміку щодо відновлення підприємництва в регіоні, порівняно з попереднім роком, коли почав діяти жорсткий карантин.
За видами економічної діяльності, більшість вакансій налічувалася на підприємствах сільського господарства (23,9%), переробної промисловості (22,3%), оптової та роздрібної торгівлі (14,9%), транспорт (7%).
У професійному розрізі, найбільше вакансій пропонувалося для працевлаштування: робітників з обслуговування, експлуатації устаткування та машин (24%); кваліфікованих робітників з інструментом (20%); некваліфікованих працівників (14%); працівників сфери торгівлі та послуг (11%).